‘Hoe lang mag mijn kind op een beeldscherm? Welke invloed hebben mobieltjes en sociale media op gezondheid en zelfbeeld? Hoe leer ik mijn kind omgaan met groepsdruk en online pesten?’
U herkent deze vragen vast wel. Veel ouders zijn op zoek naar een goede balans als het gaat om het mediagebruik van hun kind(eren). Om antwoorden op deze vragen te krijgen hebben wij de organisatie Social Media Wijs uitgenodigd om de ouderavond ‘Sociale Media & mobieltjes’ te verzorgen voor de ouders met leerlingen in de groepen 5 t/m 8.
Sociale media & mobieltjes
Sociale media en mobieltjes hebben de afgelopen jaren een enorme vlucht genomen. Jong en oud maakt graag gebruik van deze nieuwe mogelijkheden. Dat brengt plezier en praktische voordelen maar als opvoeder wil je je kind natuurlijk ook wapenen tegen de nadelen die bij deze digitale wereld komen kijken.
Inhoud ouderavond
Tijdens deze interactieve avond wordt allereerst de digitale belevingswereld van kinderen toegelicht. Vervolgens krijgt u tips om de mediaopvoeding van uw kind vorm te geven. De volgende onderwerpen komen aan de orde:
• afspraken maken over beeldschermtijd
• bewaken van de privacy
• vervelende ervaringen (o.a. online pesten en grooming)
• de invloed van media op gezondheid
Aan de hand van stellingen wordt met elkaar gediscussieerd over de positieve en negatieve kanten van mobieltjes & sociale media.
Over Social Media Wijs
Social Media Wijs is een landelijk trainingsbureau en uitgeverij op het gebied van mediawijsheid en digitale vaardigheden in het onderwijs.
Locatie
De ouderavond vindt plaats in de aula van rsg Wiringherlant. We starten om 19.30 uur en eindigen om 21.15 uur. De inloop is vanaf 19.15 uur.
De kinderen van groep 5-6 werken de komende twee weken aan het project ''gezonde voeding.'' Het project bestaat uit vier gastlessen en diverse opdrachten voor op school en thuis. Tijdens de eerste gastles op 25 oktober hebben de kinderen een kleine enquête ingevuld en nagedacht over de vraag waar ons eten geplaatst mag worden in de vernieuwde schrijf van vijf.
Doel van de lessenserie is om kinderen bewuster te laten worden van het belang van gezonde voeding en gevarieerd eten.
Op woensdag 28 september gaat de allergrootste scholenactie van Nederland van start: de Kinderpostzegelactie. Elk jaar zetten duizenden basisschoolleerlingen zich in zodat andere kinderen het beter krijgen. Ze gaan langs de deuren om kinderpostzegels en andere leuke producten te verkopen. En dat al generaties lang. De Kinderpostzegelactie wordt sinds 1948 gehouden en is uniek in de wereld. Ook de leerlingen uit onze groep 7-8 gaan t/m woensdag 5 oktober langs de deuren en zetten zich in voor het goede doel.
Geef kinderen wind mee
Het thema van de Kinderpostzegelactie 2022 is ‘Geef kinderen wind mee’. De opbrengst van de Kinderpostzegelactie 2022 is bestemd voor kinderen die zó veel aan hun hoofd hebben dat ze vastlopen op school. Ze hebben bijvoorbeeld problemen thuis of iets naars meegemaakt. Het lukt deze kinderen niet het beste uit zichzelf te halen. Stichting Kinderpostzegels geeft ‘wind mee’ en helpt deze kinderen met begeleiding of een speciale training. Zodat ook zij weer met een vrij hoofd naar school kunnen.
Met de scholen van Kopwerk wordt gewerkt aan nieuw strategisch beleid voor de periode 2023-2027. De kinderen hebben daar natuurlijk ook heel goede ideeën over.
Om erachter te komen wat voor de kinderen belangrijk is hebben we op vrijdag 2 september een sessie georganiseerd waarin de kinderen al hun ideeën konden delen. Dit deden we op een centrale locatie waar de kinderen van meerdere Kopwerkscholen bijeen kwamen. Het Baken werd vertegenwoordigd door drie leerlingen uit groep 7.
Aan het einde van de middag waren de belangrijkste thema's verzameld. Komende week vinden er nog drie sessies plaats en dan worden de meest genoemde onderwerpen met de scholen van Kopwerk gedeeld.
Opvallend was dat alle kinderen benoemden de natuur en bewegend leren belangrijke thema's te vinden.
In deze eerste nieuwsbrief vindt u o.a. informatie over het gymrooster, de informatieavond en de kennismakingsgesprekken.
Klik hier voor de nieuwsbrief.