In deze laatste nieuwsbrief van het schooljaar stellen alle nieuwe collega's zich aan u voor en staan de studiedagen van het schooljaar 2021-2022 vermeld. 

Klik hier voor de nieuwsbrief.

Tot slot wensen we u een hele fijne zomervakantie en zien we alle kinderen op maandag 23 augustus weer op school.

Team Het Baken

fijne zomervakantie

Maandag 5 juli was de afscheidsavond van groep 8. In de Cultuurschuur werd in de filmzaal de eindfilm vertoond. Hierna kregen alle kinderen een persoonlijk woordje van de juf of meester. We sloten af met een hapje en drankje op het schoolplein. Het was een hele gezellige avond!

Woensdagochtend zwaaien we de kinderen van groep 8 dan echt officieel uit. Voor hen begint dan de zomervakantie. We wensen groep 8 heel veel succes op de middelbare school!

Wat een leuk museum!

Het onderwerp is best serieus: de Tweede Wereldoorlog. Maar het museum is zeer kindvriendelijk en de kinderen ervaren het als leuk! Wat wil je nog meer? Leren op een leuke manier, want geleerd wordt er! Er is een prachtig Dorpsplein nagemaakt uit de jaren 30 en 40. En daaraan staan 4 panden uit dezelfde tijd. Hierin spelen de activiteiten zich af……..

De kinderen starten in 4 groepen en doorlopen daarbij de 4 gedeeltes van het museum.

Het café en de huiskamer:
In het café moest eerst de opdracht gevonden worden. Want thema in het museum: alles moet geheim en stil en let op tegen wie je wat zegt….ter bevestiging van een lange, onveilige situatie die de oorlog was.

De oplossing was: onder de Engelen, daar was een stiekeme uitweg. Het luik werd gevonden en met de knijpkat doken we de donkere tunnel in! Best spannend hoor, maar iedereen durfde!! We kwamen uit in de woonkamer. Daar werd uitgebreid verteld over de hongerwinter: dus geen water, dus geen kolen, dus geen eten. Het kernwoord was “surrogaat.”

De zolder en de schuilzolder:
Op de zolder stonden allemaal attributen uit de oorlogstijd. Via een recorder kregen we te horen over radio Oranje en dat alle radio’s moesten worden ingeleverd. Doch op deze zolder was er wel een, maar verstopt. Achter een geheim luik vonden we hem.

Toen een verhaal van onderduikers die daar 2,5 jaar gezeten hebben. Hoofddoel: stil zijn. Kortom ze mochten, weer achter een geheim luik 10 minuten stil, want dat moest, spelletjes doen en de begeleiding lette op of er geen geluid achter het luik vandaan kwam. Dat was best moeilijk……..

De winkel en de drukkerij:
In de winkel werd een verhaal voorgelezen waarin kernwoorden stonden die ook in 2 dozen aanwezig waren met een letter. Bijvoorbeeld: voedselbonnen, een gouden horloge om te ruilen, aardappelen etc. dat woord leidde weer naar een kaart en de sleutel voor ons geldkistje, wat we in het begin hadden meegekregen! Daarin zat een klompje goud, wat we als ruilmiddel moesten gebruiken. Je kon bijv. ruilen tegen suiker, zout, bloem, aardappelen. Weer een moeilijke beslissing nemen als groep…….

Het klaslokaal en het Dorpsplein:
Dat was de laatste opdracht. Daarin lag een vlaggenlijn. Door middel van knippen en plakken uit tijdschriften moest er uiting gegeven worden aan vrijheid, vreugde en plezier (de gekleurde) en op de beige vlaggetjes uiting van verdriet, en het niet vrij zijn. Na dat afgerond te hebben, mochten we naar het Dorpsplein om spelletjes te doen uit de jaren 30 en 40. Sommige spelletjes waren echt een ontdekking….nog nooit gezien!

Kortom een zeer interessant museumbezoek! Afgesloten in het café met voor iedereen nog een glaasje drinken en plakje cake (dat was het resultaat in de winkel, als je alle ingrediënten had; maar wij mochten er maar 1 tegelijk kiezen!)

Groep 5/6 is gestart met het nieuwe thema van IPC: Red de wereld! We hebben het lokaal aangekleed met dieren en voorwerpen die meegenomen zijn vanuit huis. Daarnaast hebben we onze knutselvaardigheden aangesproken om het lokaal regenwoud-waardig te maken. Vervolgens hebben we met een klas een mindmap ontworpen: wat weten we al en wat hebben we kunnen ontdekken over regenwouden.

Na de meivakantie wordt in groep 1/2 gestart met het thema ‘’bouwen’’. Er wordt gestart met ‘waar woon jij?’ In wat voor soort huis woon je en waar in Middenmeer staat dit huis? Hoe komen de kinderen op school? Daarna leren de kinderen wat er nodig is om een huis te bouwen. Welke beroepen horen daarbij en welke materialen zijn er nodig. Natuurlijk gaan de kinderen ook zelf heel veel bouwen!

Groep 3/4 gaat werken aan het IPC thema ‘Circus – beweging en vermaak’. In dit thema leren de kinderen hoe het circus ontstaan is maar ook hoe je een tent kunt maken en gezichten en gezichtsuitdrukkingen kunt tekenen.

In groep 5/6 wordt er gewerkt aan het thema ‘Red de wereld! – regenwouden’. De kinderen gaan leren waar de regenwouden zijn. Ook leren ze welke producten uit het regenwoud gebruikt worden in ons dagelijks leven en hoe het komt dat het regenwoud wordt vernietigd. Ten slotte leren de kinderen over de manieren waarop mensen proberen het regenwoud te redden.

Groep 7/8 gaat het deze laatste periode van het schooljaar hebben over het thema: ‘Wat als het jou overkomt? In deze unit gaan de kinderen onderzoek doen naar verschillende rollen van Nederland tijdens oorlogen en gevechten in de 20ste eeuw: het slachtoffer tijdens de Tweede Wereldoorlog, de agressor in de strijd om onafhankelijkheid van Indonesië en de scheidsrechter tijdens de burgeroorlog in Joegoslavië.

In alle groepen staat hetzelfde persoonlijke leerdoel centraal namelijk: communicatie. ''Ik kan goed naar een ander luisteren en vertellen wat ik bedoel'' staat centraal binnen de hele school.