Wat leuk dat jullie een bezoekje brengen op de groepspagina van groep 3/4!
Welkom in onze groep. We zullen ons even voorstellen.
Dit schooljaar 2022/2023 zitten er in onze groep 3/4 zitten 19 kinderen. Er zitten 10 kinderen in groep 3 en 9 kinderen in groep 4. We krijgen les van juf Noortje, zij werkt vijf dagen in de week. 1x in de twee weken is ze op donderdag vrij en werkt juf Yvonne.
Dit jaar hebben wij op donderdag en vrijdag ook juf Lynn (LIO-stagiaire, laatstejaars PABO) in de klas! Zij zal oefenen om steeds zelfstandiger de groep te draaien. Vanaf februari 2023 zal ze woensdag t/m vrijdag in de groep zijn!
Onze dagen zien er bijna altijd hetzelfde uit, qua opbouw. De dagplanning hangt zichtbaar in de klas.
Elke dag starten we om half negen met stillezen of samen lezen. Na het lezen staat Rekenen het rooster.
Voorafgaand aan de rekenles wordt er klassikaal een aantal minuten geautomatiseerd. Dit kan zijn het snel op tijd optellen/aftrekken van sommen, cijfers schrijven etc.
Met rekenen leren we in groep 3 de telrij tot 100, automatiseren tot 20, waarbij de vriendjes van 10 en splitsingen tot 12 belangrijk zijn! Zo wordt een goede basis gelegd voor het rekenen!
In groep 4 wordt dit verder uitgebreid naar de telrij tot 1000, en goed leren optellen en aftrekken tot 100. Ook leren we de tafels van 1,2,5, en 10. Rekenen wordt in de hogere groepen complexer (meerdere handelingen) en zal sneller gaan wanneer de tafels en op -en aftellen tot 20 goed geautomatiseerd zijn. Dit alles staat nauw in verbinding met de contexten van geld, meten, verhoudingen, tijd en geld. Bij het klokkijken maken we naast de analoge klok (uren, halve uren, kwartieren) ook kennis met de digitale klok.
Na een ochtendpauze gaan we Veilig Leren Lezen (voor groep 3) of taal / spelling, begrijpend lezen (groep 4) en schrijven doen.
In groep 3 leren we elke week nieuwe letters waarmee we woorden kunnen schrijven en lezen. In januari hebben we alle letters gehad en richten we ook op wat we lezen, oorzaak gevolg en volgorde (begrijpend lezen). Ook komt er dan meer aandacht voor creatief schrijven, waarbij we klanken blijven hakken en plakken en verhalen gaan schrijven.
Groep 4 is tijdens Taal bezig met verschillende onderwerpen zoals: woordenschat, spreken en luisteren, creatief schrijven of taalbeschouwing. We leren hoofdletters schrijven. Taal en Spelling zijn ‘aparte’ vakken. Bij spelling maken de kinderen kennis met verschillende categorieën. Weetwoorden, regelwoorden en klankwoorden. We hakken een woord niet meer in klanken maar in klankgroepen. Waar het in groep 3 voornamelijk gaat over het beginnend technisch lezen krijgen we in groep 4 meer aandacht voor wat we lezen. Het begrijpend lezen is ook een onderdeel van het lesprogramma in groep 4.
Na de instructies mogen we zelfstandig de les verwerken, waarbij we bij vragen geleerd hebben om eerst om onze buurman/vrouw om hulp te vragen voordat wij ons vragenkaartje op rood leggen. Zo kunnen wij doorwerken met iets wat we wel beheersen en ziet de juf dat we hulp nodig hebben bij een vraag.
De juf zet tijdens het werken de time timer aan, zo kunnen wij zien hoeveel tijd we hebben voor de taken. Wanneer we nog tijd over hebben en we klaar zijn met het werk, kunnen we op het circuitbord kijken waar we zijn ingedeeld om me verder te ontwikkelen binnen de vakgebieden op verschillende manieren. We maken zelf de keuze wat we gaan doen, omdat er veel te kiezen is binnen het onderdeel we zijn ingedeeld. U kunt dus denken dat we kunnen oefenen op de computer, met een spel of een werkblad.
In groep 4 maken de kinderen de overstap van het werken op papier naar het werken op Snappet (Chromebook). Dit is een digitale leeromgeving waar ieder kind na de instructie dezelfde verwerking doet maar daarna adaptief verder kan oefenen binnen een bepaald doel. Er kan passend extra instructie geboden worden als de juf merkt dat we nog beter moeten oefenen. Tijdens de instructies en de verwerking gebruiken we materiaal, wisbordjes en schrijven we voldoende. Natuurlijk werken we niet alleen hier mee, ook hebben we elke dag doe- en/of schrijfopdrachten.
’s Middags doen we vooral de andere ‘creatieve’ vakken. We werken met IPC. Binnen een thema vallen allerlei vakken samen, zoals techniek, aardrijkskunde, geschiedenis, handvaardigheid, mens en maatschappij., de activiteiten zijn zeer divers en betekenisvol. Elk thema starten we met een pakkende opening, zodat de interesse van ons direct gepakt is en de betrokkenheid groot is. Dit jaar zullen zijn we gestart met ‘De Breinweken. Als startpunt vroeg Professor Pienter ons om hulp om de hersenen te onderzoeken middels een operatie. Dit was erg spannend maar ook ontzettend leuk!
In onze groep is het belangrijk dat iedereen zich prettig voelt en met plezier naar school komt. Een vertrouwde omgeving en wederzijds respect hebben voor elkaar is erg belangrijk. Daar besteden we dan ook veel aandacht aan. Met de methode Kanjertraining bespreken we allerlei situaties, zoals hoe je met elkaar om kan gaan, wat voor invloed social media kan hebben, enz. Dit zijn vaak heel mooie, open gesprekken waarin de kinderen echt zichzelf durven zijn, naar elkaar luisteren en begrip tonen.
We willen graag streven naar een Gezonde School. Op woensdag t/m vrijdag zorgen wij dat we het liefst groente/fruit als tienuurtje bij ons hebben.
Met de zelf versierde gymtas lopen we op woensdag en vrijdag naar de gym.
Nieuwsgierig geworden of mocht u vragen hebben, kom gerust langs om eens te kijken in onze groep.
Groetjes van ons en onze juf Yvonne, Lynn en Noortje
(ooh ja en we hebben ook nog twee klassenhuisdieren: Blub en Gup)